Pius X gezond op verschillende gebieden: op onze school doen we het samen
Dat een duurzaam gebouw gezond kan zijn en een goed binnenklimaat heeft, bewijst Pius X in Oss. Dat komt zeker door de visie van de beide directeuren, met een goede ondersteuning.
Tekst: Sibo Arbeek, SchoolDomein
Een mooi gesprek met de beide directeuren Fréderique Welten en Sandra van den Berkmortel, samen met John Poels van Klimaatgroep Holland en Patrick Schepers van SORS adviesgroep, die verantwoordelijk is voor het beheer en onderhoud van de gebouwen onder schoolbestuur SAAM. Het ging over basisschool Pius X, aan de Wilhelminalaan in Oss en dan vooral over het binnenklimaat in een tijd waarin het omgaan met corona de boventoon voert in de dagelijkse praktijk van de school.
Fréderique: “Pius X heeft rond de 250 leerlingen en 9 groepen; het is een echte wijkschool met een gemengde populatie kinderen. Die kinderen zitten allemaal bij elkaar in de klas en dat gaat goed, omdat we hard werken aan een goed pedagogisch klimaat. Op onze school doen we het samen, of je nu conciërge, ondersteuner of leerkracht bent. We zijn een gezonde school en leren onze kinderen wat gezonde en diverse voeding is; zo werken we met een schoolfruitprogramma. Daar hoort ook een actieve rol in de wijk bij; een bewoonster van Stichting Dichterbij komt elke woensdag helpen in de bibliotheek en we organiseren veel voor de ouderen in Huize Katwijk. We spelen in buddy groepen buiten, waarbij alle leeftijden in een groep zitten. Een ouder kind is kapitein en zorgt voor de jongere kinderen en helpt als er vragen zijn. We zijn een inclusieve school in wording, waar iedereen welkom is.”
Traditionele gangenschool
“Wij zijn negen jaar geleden gestart als directeur en zagen een oud gebouw dat zijn charme had met de mooie hoge lokalen. Het is een traditionele gangenschool, waar de tijd stil is blijven staan. In afstemming met ouders en het team hebben we behouden wat goed was. Maar het is geen gebouw met leerpleinen en domeinen, terwijl de kinderen van nu iets anders nodig hebben dan een leraar die alleen maar aan het zenden is. Daarom zijn we blij dat de deuren tussen de lokalen open kunnen, zodat we onze werkvormen wat kunnen afwisselen. We werken met gecombineerde groepen, waarbij we in de ochtend de instructies in kleine groepen van maximaal 15 kinderen in de kring verzorgen. In de middag zijn er creatieve/muzikale activiteiten en wordt er thematisch gewerkt.”
Muffe lucht
“Het gebouw met zijn twee verdiepingen was óf te warm óf te koud”, vertelt Fréderique, “daarnaast rook het muf in de lokalen en was het op de verdieping op warme dagen niet te harden. Op hete dagen merkten we dat kinderen halverwege de middag niet meer konden. We zijn natuurlijk verantwoordelijk voor onze kinderen, zeker in deze covid-periode, en hebben contact met Patrick opgenomen. Patrick ontzorgt het bestuur vanuit SORS en was al met Klimaatgroep Holland bezig om het binnenklimaat en met name de luchtkwaliteit te verbeteren.
John knikt: “Voordat ik de CO2-meter heb aangezet, ruik ik al of het binnenklimaat slecht is. Ruikt een ruimte muf, dan weet je het wel. Dat trof ik hier aan en alleen de ramen open zetten is niet voldoende.” Patrick knikt: “We hebben de toepassing van een centraal systeem overwogen, dat bleek echter minder goed inpasbaar in het bestaande pand. In overleg met John hebben we gekozen voor een decentraal systeem. Daarnaast hebben we ook de verlichting en de dakbedekking aangepakt en komen er zonnepanelen op het dak.”
“Het belangrijkste was om de luchtkwaliteit te verbeteren, met goede koeling in de zomer en verwarming in de winter”
Luchtkwaliteit verbeteren
John legt uit: “Het belangrijkste was om de luchtkwaliteit te verbeteren, met goede koeling in de zomer en verwarming in de winter. Er zijn nieuwe energiezuinige cv-ketels geplaatst en daarnaast zijn er 13 decentrale units in de klaslokalen en algemene ruimten geïnstalleerd. De systeemplafonds zijn iets verlaagd en de units zijn in de tussenruimte en uit het zicht geplaatst. Het niveau ligt nu op Frisse Scholen klasse B. Ons systeem leent zich voor extra luchtkwaliteit. Als de kinderen niet meer in de klas zitten, ventileren we door tot 550 PPM zodat ze ’s morgens in een superfris lokaal beginnen. De leerkracht kan per lokaal de temperatuur nu zelf regelen, tussen de 18 en 22 graden. Het systeem werkt op basis van aanwezigheid en gaat naar een temperatuurverlaging als er niemand meer in het lokaal is. Dat is natuurlijk ook goed voor de energiekosten. Daarnaast is er overal ledverlichting aangebracht welke is gekoppeld aan het klimaatsysteem en meeloopt met de aanwezigheidsdetectie.”
Sandra knikt: “Het licht is prettiger en het bord en de werkplekken zijn veel beter verlicht. En het is prettig dat we niet meer de hele school door moeten om overal het licht uit te doen. Het was ook fijn dat Klimaatgroep Holland de lokalen aanpakte terwijl het onderwijs door kon gaan; elke week konden we weer twee lokalen opschuiven tot het klaar was. We merken nu al dat de kinderen rustiger zijn en dat is ook goed voor hun ontwikkeling op school.”