"Ik merk dat de kinderen meer actief betrokken zijn bij de lessen"
Bestuursvoorzitter van het Groene Hart, beleidsadviseur van de Gemeente Woerden en directrice van CBS de Fontein vertellen hun overwegingen en ervaringen met het ScholenConcept.
In oudere scholen is het CO2 gehalte vaak te hoog
Harry de Vink, Bestuursvoorzitter SPCO Groene Hart, vertelt: "Het binnenklimaat op scholen is een groot thema, uit onderzoek blijkt dat waar het binnenklimaat goed is, dat het goed is voor de leerprestaties." Jan van Leer, beleidsadviseur gemeente Woerden, vult aan: "Ook in Woerden hebben we onderzoek gedaan bij al onze scholen, zeker bij de oudere scholen is wel gebleken dat het CO2 gehalte vaak te hoog is. In 2013 hebben we gezegd, we gaan een school realiseren zonder gasaansluiting, met een energieprestatie die twee keer beter is dan die toen in het bouwbesluit was vastgelegd. De oude manier deden we het met balansventilatie, dan krijg je heel veel grote kanalen in je school. De architect en installatie adviseur kwamen met het voorstel voor het ScholenConcept van Klimaatgroep Holland en dat sprak mij meteen heel erg aan."
Kinderen zijn actiever bij de lessen betrokken
Directrice Everdien Blankman-Averink van CBS De Fontein merkt een groot verschil: "We werken nu anderhalf jaar met dit binnenklimaat en ik merk dat de kinderen meer actief betrokken zijn bij de lessen. Zeker als de temperaturen hoger worden dan is het in de school nog steeds heel plezier om te vertoeven. En dus blijf je wakkerder en alerter bij wat de juf of meester verteld."
Lokale toepassing en eenvoudige bediening
Jan van Leer legt uit hoe zij bij het ScholenConcept zijn uitgekomen: "We hebben verschillende ventilatiesystemen naast elkaar gezet, onderzoek naar gedaan en uiteindelijk gekozen voor het systeem van Klimaatgroep Holland. Het is een systeem dat per lokaal toegepast kan worden, heel gemakkelijk in bediening voor leerkrachten." Everdien Blankman-Averink vult aan: "In ieder lokaal hangt een klein kastje en daar kunnen de leerkrachten de temperatuur bedienen. Drie graden hoger en drie graden lager dan waarop het systeem is afgesteld." En ook Harry de Vink onderschrijft de prettige werking: "Dus je hoeft alleen die plekken aan en uit te zetten waar het nodig is. Je hebt niet een heel groot systeem voor het hele gebouw, maar per ruimte kan je het instellen."
De energienota is ook een heel mooi voordeel
Everdien Blankman-Averink concludeert: "Het is echt een heel fijn systeem: het werkt en het scheelt de leerkrachten ook heel veel tijd en aandacht. En de nota, ik vind dat de energierekening niet laag genoeg kan zijn!"