Duurzaam ondernemen door Eromesmarko
Eromesmarko, de ontwerper, fabrikant en leverancier van meubilair voor het onderwijs, is een bedrijf dat duurzaamheid in alle hoeken en gaten van het bedrijf heeft zitten. Wat kunnen we leren van dit groene bedrijf?
Footprint
“We willen onze footprint verkleinen,” zegt Jeroen ter Weeme, directeur bij Eromesmarko. “Eén van onze drie pijlers is duurzaamheid en dat voeren we door in alles wat we doen. Mensen maken nu keuzes om de stijgende gasprijs, maar voor ons gaat het er om voor wie ik het doe: de mensen nu en de mensen na ons.” Voor Eromesmarko absoluut geen greenwashing; met aantoonbare initiatieven is dit een bedrijf waar menigeen van kan afkijken.
Levensduur
“Een lange levensduur van producten maakt een product duurzaam, je hoeft namelijk minder snel weg te gooien en nieuw te kopen. Onze meubels zijn gemaakt om minimaal 20 jaar mee te gaan. Maar dat betekent niet dat ze na 20 jaar weggegooid kunnen worden. De meubels zijn misschien af qua look maar kunnen op functionaliteit nog jaren mee. Van een stoel vervangen we bijvoorbeeld de stoffering en moffelen we het staal in een nieuwe kleur. Hiermee zijn de stoelen weer praktisch als nieuw, maar is de footprint veel kleiner dan wanneer je oude meubels afvoert en geheel nieuwe maakt. De restproducten gebruiken we vervolgens weer voor andere onderdelen of meubels.”
Grondstof
“De keuze voor de grondstof van ons product is een andere belangrijke voorwaarde voor het duurzaam ondernemen. De eerste vraag is: is het recyclebaar? Maar we kijken nog veel verder. We hebben bijvoorbeeld net een lijn opgezet waarbij de kuip van de stoel volledig plantaardig en biologisch afbreekbaar is. Deze stoelen van hennep en biohars hebben op de Renewable Materials Conference de prijs gewonnen voor beste vernieuwbare materiaal. Een ander materiaal wat we nu veel verwerken in onze stoelen is biovilt. Dit vilt is gemaakt uit gerecyclede PET-flessen die onder andere uit zwerfplastic, die door Stichting Plastic Whale opgevist zijn, zijn gemaakt.”
Manier van produceren
“Ook met de manier waarop we produceren, hebben we onze footprint verkleind. Een aantal jaar geleden hebben we de fabriek grondig gerenoveerd, waarbij we gebouwd hebben met de ambitie duurzaamheidsprestatie GPR8. De machines werken bijna allemaal op elektriciteit die we voor een groot deel zelf opwekken met meer dan 400 zonnepanelen. We hebben overal LED verlichting, sensoren die vraaggestuurd de energievraag voldoen, isolatie en de klimaatbeheersing werkt op warmtepompen. Ik kan wel stellen dat wij één van de duurzaamste fabrieken in Europa zijn.”
Pand
“Toen we de fabriek hebben gerenoveerd, hebben we ook de rest van het pand aangepakt. We willen dat de kantoren en de gezamenlijke ruimtes fijne plekken zijn om aanwezig te zijn. Dat begint bij een warm ontvangst en goede koffie en dat voert door tot zaken zoals het licht en het binnenklimaat. Ik ben blij dat we destijds besloten hebben om een goed klimaatsysteem aan te leggen, want naast comfort gaf het tijdens de coronaperiode ook rust bij collega’s. We wisten zeker dat we ventilatie goed op orde hadden. Verder is het binnenklimaat net zoals IT, het is goed als je er eigenlijk niks van merk. Dan is iedereen blij.”
Manier van bedrijfsvoering
“Ik vind dat duurzaamheid in al je beslissingen meegenomen moet worden. Zo rijden we elektrisch, importeren we zo min mogelijk en drinken we duurzame koffie. Van iedere zak bonen die we hier kopen, gaat 1 euro naar een project in Afrika waar jongeren ambachten leren. Ambachten zoals stukadoren, schilderen en timmeren. Op deze manier geven we niet alleen wat terug aan de wereld, maar doen we dat bewust ook in het onderwijs.”
"Je moet keuzes durven maken en soms loop je tegen onverwachtse uitkomsten aan."
Flexibiliteit
“Als duurzaam ondernemer moet je keuzes durven maken en soms loop je dan ook tegen heel onverwachte uitkomsten aan. Op een gegeven moment was er op middelbare scholen een hype dat je met het elastiek van een mondkapje van alles kan doorzagen. Zo ook bepaald schoolmeubilair. TikTok stond vol met die filmpjes. Dat hadden we niet voorzien, dat we massaal mondkapjes gingen dragen en dat je daarmee stoelen kon beschadigen. Maar zo leer je weer en in een volgend proces neem je dat mee in je ontwerp. Doordat je voorop loopt, moet je ook gewoon flexibel zijn.”
Kosten vs. baten
Eromesmarko onderneemt duurzaam omdat zij dit belangrijk vindt voor komende generaties. Niet omdat het persé de goedkoopste manier is. Maar Jeroen stelt: “Mijn ervaring is dat mensen best meer willen betalen voor duurzaam. En dat zie je nog sterker bij jongeren, die vinden een eerlijk en duurzaam product belangrijker dan de prijs.”